Hindoeïstische rituelen en Thamel

8 oktober 2018 - Thamel, Nepal

Hoi hoi daar is ze weer hoor! Wat gebeuren er toch veel dingen. Iedere dag is anders en dat maakt het ook zo leuk! De examentijd van de kinderen schept een soort extra band met ze bovenop dat wat er al was. Ze vinden het fijn om geholpen te worden en ik merk ook dat ik er heel blij van word om ze daarmee te helpen. Ik stel het mezelf ook gewoon voor hoe fijn ik het vind soms persoonlijke aandacht van mama te krijgen, dat missen zij natuurlijk. Ik probeer ze dat dan ook zo veel mogelijk te geven en daar reageren ze positief op en dat doet me goed! Zaterdag was natuurlijk de vrije dag van de kids en dat betekende dus weer een dagje spelen met ze. Touwtje springen staat toch wel echt vast op nummer 1 bij de kinderen om te doen.😃 Jong en oud, staf en niet-staf alles houdt er hier van om lekker in beweging te zijn en het liefst de hele dag! Ik vind dat natuurlijk hartstikke leuk om te zien, alleen krijgen mijn polsen wel een fulltime job erbij😅 wat ook zo leuk is aan de zaterdag is dat de kinderen dan zakgeld kunnen krijgen, of zoals de grotere dat voornamelijk doen, het opsparen. Ze hebben allemaal een eigen schriftje waar een rekeningoverzichtje in staat. De meeste jonge kinderen rennen dan ook gelijk naar het snoepwinkeltje in de straat om het uit te geven!😄 vandaag was ik met ze mee gerent omdat ik ook wel benieuwd was waar ze dat haalden. Een heel lief oud mevrouwtje met haar snoepwinkeltje staat daar te wachten op het moment van de week: de topdrukte. Super leuk om te zien hoe ze dan iets kiezen en het mij ook altijd willen laten proeven. Ook al vind ik t vaak echt niet lekker willen ze zo graag dat ik het probeer😄 vooruit dan maar😋. Zondag weer een normaal dagje bij de kinderen en toen ik terug kwam heel gezellig hier beneden gezeten met een aantal Nederlandse gasten van hier. Ze hadden al een beetje een plannetje gemaakt voor morgen om naar een hindoeïstische viering te gaan en daar kon ik zo bij aansluiten. Nou hartstikke leuk dat doen we! Dus vandaag (maandag, mijn vrije dag) om half 8 de veel te kleine taxi in gestapt samen met de 2 Nederlanders, Lisanne en iemand van de staf als onze persoonlijke gids. De taxi's zijn hier mini dus misschien kun je al voor je zien dat dat niet echt paste en ik de gelukkige was die me op Lisanne haar schoot had genesteld met als gevolg het beste uitzicht te hebben op de drukke weg hier en in de nek van de chauffeur te hijgen😊. Maar alles was het zeker waard toen we bij de hindoeïstische tempels kwamen waar het vandaag een soort nationale herdenkingsdag was voor overleden familie/vrienden. Heel bijzonder om mee te maken! De 'pashupatinath' tempels zo heet het. Hier is het normaal om overledenen binnen 3 uur na de dood direct te verbranden bij deze tempels aan de 'Bagmati river'. Heel bijzonder om mee te maken. Voor toeristen is het een soort attractie om dit te bezoeken wat ik ergens wel een beetje raar vind, maar toch vond ik het ook heel interessant om mee te maken! De locals willen je dan ook gerust meer vertellen over het hele ritueel en vinden het niet erg dat je hierbij bent. Afscheid nemen lijkt me altijd lastig maar ik heb het idee dat het hier ook wel als een soort geluk wordt gezien. Kralen en bloemen gaan mee de brandplek op en er wordt overal heel zorgvuldig mee omgegaan. Ik denk wel dat het een dingetje voor het milieu is aangezien er zoveel mensen hier dit ritueel ondergaan en een lichaam er ongeveer 3 uur over doet om verbrand te zijn... we zijn ook maar gegaan toen de lucht wat onaangenaam werd😅 daarna zijn Lisanne en ik de andere kant op gegaan omdat we vandaag hadden bedacht om de wijk Thamel te ontdekken. Daarvoor heb ik hier dus voor de eerste keer in een lokale bus gezeten wat echt hilarisch was om mee te maken! Het zit zo vol en er hangt de hele tijd iemand uit het raam om mensen de bus in te schreeuwen. Zo zijn wij er ook in gekomen, door onze bestemming de roepen vanaf de straat. Als de bus die richting op moest kon je snel instappen terwijl hij verder reed😄. Toen we er uit sprongen liepen we richting de 'garden of dreams' wat een hele mooie tuin is waar je heerlijk even tot rust kan komen en iets lekkers te eten op een terrasje midden in de tuinen. Super ontspannen! Dat hadden we wel nodig voor we de drukke wijk in gingen. Maar wat wel zeker de moeite waard was! Wat een leuke wijk met honderden leuke winkeltjes en wagentjes met het eten van hier! Veel gezien, geproefd en gekocht! Daarna nog besloten om naar de 'monkey temple' te gaan die op 2,5 km afstand van onze bestemming zat. Ook dat was de moeite waard ondanks het ook een flinke klim was! Alle aapjes die je beneden groetten en eenmaal aan het eind van de trap ben je bij de stupa die echt veel uitgebreider en mooier was dan gedacht! Ook weer een compleet uitzicht over Kathmandu wat ook adembenemend blijft! Uiteindelijk weer terug richting guesthouse met een 'micro bus' wat dus een nog kleiner busje is en waar ongeveer plek is voor 14 mensen, maar waar we op een gegeven moment met 27 man in zaten! Ook dat is weer een leuke ervaring geweest. De man bleef maar roepen dat mensen de bus in konden terwijl hij uit het raam hing en dat is hier kennelijk ook heel normaal😂 maar we kwamen er wel dus geen reden om je zorgen te maken! Eenmaal hier even wat gegeten bij een klein lokaal restaurantje wat een beetje voelde als of je ergens bij iemand thuis ging eten. Geen menu kaart of iets maar wel hele vriendelijke mensen voor een hele goede prijs😃 ik betaalde nog geen euro voor een heerlijk rijstgerecht! Vaker heen dus😏 ook al heb ik nog zo veel te kletsen ik zal maar weer eens stoppen. Jullie hebben weer even leesvoer. Doeidoeei tot de volgende blog maar weer😊

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Wieneke:
    8 oktober 2018
    Leuk weer om te lezen Nadien wat je allemaal meemaakt!
  2. Mama:
    8 oktober 2018
    Ik voel me ontroerd over hoe je alles ervaart, Nadien.
    En ik moet ook lachen hoe je bv.beschrijft over dat busvervoer.
    Wat een andere wereld.
    Wat een belevenissen.

Prachtige kleding dragen de vrouwen!

Heel veel liefs mama
  3. Lidwien:
    8 oktober 2018
    Dank je wel voor je gezellige reis verslag . Bijzonder om al die verschillende inlandse cultuur en rituelen mee te kunnen maken . Heel mooi . Ik reis telkens n stukje met je mee . Veel liefs Xx
  4. Oma Rodenburg:
    8 oktober 2018
    Wat een verhaal had je weer en zo positief over alles wat je zoal beleeft. Siem en Sam komen net binnen dus voor vandaag ben ik even klaar.