Mooie dagen

16 oktober 2018 - Kathmandu, Nepal

Namaste lieve mensen,

Ik vermaak me nog altijd heel goed in het kindertehuis en hier rondom het guesthouse. Ik merk wel verandering in de stad op dit moment, mensen trekken namelijk massaal naar 'hometown' om met familie te zijn en het Dashain festival te vieren. Met Dashain wordt aan de god Durga gedacht die over de kracht van het kwaad beschikt. Gedurende dit 15 daagse festival worden er vooral geiten geofferd dus deze dagen zie ik ook overal op de gekste manieren de geiten die getransporteerd worden...😅 Maar ook heel veel kinderen uit het kindertehuis verlaten de stad richting huis. Dat is niet voor iedereen mogelijk maar voor de meeste gelukkig wel! Dat is goed voor ze denk ik, ook al zijn er kinderen die liever niet gaan. Ik merk dan ook wel dat sommige gaan vanuit een lichte verplichting naar de ouders toe. Ik denk dat ik nu nog zo'n 30 kinderen om me heen heb in plaats van de 90 die het eerst waren. Maar dat heeft ook wel weer wat! Zo komen juist de kinderen die niet zo erg zelf om aandacht vragen meer in het middelpunt. Zo heb ik pas super leuk een potje voetbal gespeeld met een aantal jongens die ik eerst nog niet goed kende, hartstikke leuk dus! Ook is het makkelijker om een klein uitje te organiseren. De kinderen vinden de grote Bouddanath stupa ook magisch dus daar ben ik gister met 9 kindjes naartoe geweest op excursie😃 ik voelde me wel heel verantwoordelijk aangezien ik alleen met een kleine slinger kindjes over de drukke wegen liep en dus continu koppen zat te tellen of ik iedereen nog had😄. Maar gelukkig verliep dat soepel en genoten de kinderen! Als ik dan 's avonds weer 'thuis' kom, want ja dit is echt mijn huisje geworden, spring ik lekker onder een warme douche en klets met de gasten hier of speel een spelletje met mensen van de staf. Zo heb ik dus een Nepalees kaartspel geleerd en in ruil daarvoor heb ik ze een Nederlands spelletje toepen geleerd! Vandaag was het dan weer tijd voor het ingaan van mijn weekend. Ook wel weer lekker! Dit keer ben ik gestart met een veel te vroege wekker die om 6.00uur af ging om ervoor te zorgen dat ik om 7.00uur aan kon sluiten bij een yoga klasje rondom de stupa. Zo gepland zo gedaan! Lisanne leek dat ook wel leuk dus zijn we samen gegaan. Normaal in Nederland zou ik yoga niet eens de kans hebben gegeven, maar hier zit ik zo in een andere wereld dat ik het heel graag wou doen. Nou en dat is maar goed ook want het was een super ervaring! Sorry mama voor alle keren dat ik het suf heb genoemd😉 het schijnt dus ook wel wat voor mij te zijn😃 Een leuk klein klasje waar we met 5 man de les volgden van een ontzettend lieve nepalese vrouw die goed Engels kon en heel relaxt was. Hoe ik m'n dag beter kon starten weet ik ook niet😊 Daarna nog een mooie sjaal gekocht als dank gebaar voor de moeder van het gezinnetje waar ik vanavond ga eten en terug naar het guesthouse om lekker te ontbijten. 'S middags nog een mooi klooster bezocht wat hier toch ook altijd weer mooi is! Alles is zo mooi met de hand geschilderd en er zijn overal monniken die daar rondlopen en ook lol hebben met elkaar. Het mooie was ook dat ze bijna zouden beginnen met het 'puya' ritueel en ik daar dus kon kijken. Ook heel mooi om te zien en te beleven. Je zit namelijk echt midden in hun orkest van toeters,bellen, trommels en gebrabbel waarvan je geen woord kan verstaan zelfs niet terwijl ik vandaag ben gestart met het leren van een woordje Nepalees😄. Eenmaal terug wat relaxt en 's avonds gaan eten bij de lieve familie. Lisanne en ik hadden een sjaal voor haar uitgezocht om als bedankje te geven. Dit moment had ik moeten filmen... Een sjaal die uiteindelijk niet meer dan 5 euro heeft gekost was zo'n 1000 euro waard op dat moment. Wat was de vrouw dankbaar en ontroerd. Zo mooi om te zien! Het eten was ook heerlijk en we werden mega goed verzorgd en hebben lekker kunnen kletsen over van alles en nog wat. Heel bijzonder, dit vergeet ik niet snel! Voor jullie ook weer een fijne dag!😃

1. Hajar:
    16 oktober 2018
    Maaat omg ik smelt kijk hoe lief de kinderen eruit zien op de foto! Klink echt super gaaf maat en het lijkt mij ook echt dik om alle Nepal-feestdagen daar van zo dichtbij mee te maken, dat is echt heeel heeel heel gaaf. Ewa strijd m lekker door Nadien maat en geniet er allemaal van daar. Ik wacht vol enthousiasme weer op je volgende reisverhaal😝😝😝
  2. Mama:
    16 oktober 2018
    Wat een belevenissen weer Nadien!
    Ik zie je al helemaal lopen met die sliert kinderen achter je aan!
    En dan een yogales in hindoeïstische sferen. Ik begin jaloers op je te worden!!!
    Fijn dat je je visie op yoga iets gewijzigd hebt...

Wat een geschenk is het om te merken dat iemand zo blij wordt van jullie cadeau.

Dit zijn Parels van ervaringen.
    Ik gun je ze van harte Nadien!

Liefs mama
  3. P.roozen:
    16 oktober 2018
    Nadien.Wat leuk al die positieve verhalen van jou.
    Heb al meerdere keren geprobeerd een berichtje te verzenden.
    Hopelijk lukt het nu.
    Have a good time!
    Lieve groeten van paul en trees uit deurne
  4. Oma Rodenburg:
    16 oktober 2018
    Lieve Nadien, Ik wordt bijna jaloers op je , zo met alles en iedereen bezig te zijn. Wat een pracht meisje ben je toch dat je dit allemaal zo blij en met plezier doe. En wat krijg je er allemaal voor terug hé! Die moeder zo blij en verrast met haar sjaal.Hier wordt je een rijker mens van hoor! mevr. Lies Vink komt donderdag naar je toe. Ik heb al kennis met haar gemaakt. Heel fijne vrouw is zij. En Gerda Ken jij die ook ? veel liefs van oma
  5. Lidwien:
    16 oktober 2018
    Wat heerlijk om te lezen hoe thuis je je daar bent gaan voelen in de korte tijd dat je er bent . Steeds meer kwaliteiten komen aan bod hè in je dagelijkse leven daar . Fijn om je reis verhaal mee te lezen ! Veel liefs xx