Dashain holiday!

12 oktober 2018 - Kathmandu, Nepal

Ja ja, mijlpaaltje! Al een maand van huis... wie had dat gedacht dat dat zo snel zou gaan😧 Het is natuurlijk alleen maar een goed teken voor mij dat ik het hier naar m'n zin heb. Deze week was ook de laatste echte schoolweek die ik bij de kinderen mee maak, vanaf vandaag hebben ze namelijk een maand vrij! De festivals Dashain en Tihar vallen in deze maand en daarmee dus de grote vakantie van de kinderen. Deze week hadden ze nog de laatste examens en nu zit het erop! Wat hebben ze hard gewerkt allemaal! Ik vind het zo leuk en bijzonder om dit mee te mogen maken, hoe gedreven de kinderen zijn en hoe ze in de rij staan voor je hulp. Afgelopen dagen waren dus vooral nog even bikkelen tot vandaag. Maar nu zijn ze klaar en kan het grote feest beginnen! De kinderen konden op school na het laatste examen een 'tika' krijgen wat de rode vlek op het voorhoofd is in de cultuur hier en een bloemetje in het haar om te vieren dat ze klaar zijn. Heel feestelijk om te zien!😃 Twee van de jongere meiden gingen zelfs helemaal verkleed als prachtige prinsessen naar school om het laatste examen te knallen. Dat mag op de school waar ze heen gaan. Ik vermoed om het voor de kleintjes toch nog wat leuker te maken. Prachtig zagen ze eruit!😊 Wat ook zo leuk is aan het kindertehuis zijn de gesprekken die je met iedereen hebt. Iedere dag spreek je weer anderen en ook met de staf is het zo gezellig en interessant om te kletsen! Je leert steeds meer mensen kennen en krijgt zo veel leuke nieuwe contacten. De Nepalezen zijn zo vriendelijk en gastvrij, zo heb ik nu ook al twee etentjes gepland staan bij mensen thuis die je dan uitnodigen! Daar kijk ik naar uit! Net zoals vandaag weer veel leuke gesprekken gehad met kinderen van het kindertehuis en mensen van de staf. Je bouwt echt een band op met iedereen en dat was vandaag ook wel te merken. Vanaf vandaag gaan er namelijk kinderen voor een tijdje naar huis als dat kan en als ze dat willen. Ouders kunnen de kinderen dan ophalen en iets ondertekenen om ze mee te mogen nemen en na de vakantie weer terug te brengen. Veel kinderen waar je dagelijks mee speelt gaan dus nu richting 'hometown' zoals ze dat noemen en dat voelde wel even raar als je daadwerkelijk sommigen met een grote tas ziet vertrekken en weet dat je ze niet veel meer zal zien... Ik ben heel blij voor ze dat sommigen deze kans hebben en daar ook heel veel zin in hebben! Ik zal ze alleen wel missen denk ik😉. Wat vandaag nog extra bijzonder maakte is dat een meisje van het kindertehuis ook naar huis ging vanavond maar zij dichtbij woonde en dus vroeg of ze met mij mee kon lopen als we terug richting guesthouse gingen. Natuurlijk liepen we met haar mee en ook naar haar huisje waar een hele lieve moeder te wachten stond en ook super gastvrij was! Ik dacht dat ik haar met Lisanne alleen even zou afzetten, maar we mochten mee naar binnen om heerlijk verse thee te drinken en foto's te kijken. Super leuk! Toen ik vroeg wat voor thee het was kreeg ik ook gelijk het doosje mee voor naar huis wat natuurlijk helemaal niet hoeft maar wel super lief is. Ook staat er nu voor maandag een etentje daar op de planning waar ik heel erg naar uit kijk. Zo bijzonder dat ze dat gelijk voorstellen! En zo kom je natuurlijk het allerbeste de cultuur te kennen dus ik kan niet wachten! Dus de rest komt later weer... doeidoei!😊

1. Mama:
    12 oktober 2018
    Wat heerlijk weer om te lezen Nadien! Wat heb je het naar je zin en wat een mooie contacten allemaal.
    Zoals jij er in staat, kom je heel dicht bij de mensen/ kinderen en hun bijzondere cultuur te staan.
    Je bent geweldig!!!
    Warme groet vanuit het ☀️ nige Bakkum( waar de kermis net begonnen is in onze straat!)
    Liefs mama
  2. Wieneke:
    Leuk weer om te lezen Nadien! En ook grappig daar ook twister. Veel plezier! X
  3. Oma Rodenburg:
    12 oktober 2018
    Ja Nadien. Het is of ze bij oma aan het twisten zijn!. Zo zijn de kinderen overal hetzelfde . Wat is het fijn om te zien dat je zo geweldig mooi met de kinderen omga.Ik ben gisteren naar een lezing geweest waar Lies Vink bij een diavoorstelling heeft verteld hoe het alles is tot stand gekomen . Heb haar ook persoonlijk gesproken en gaat volgende week donderdag naar jullie toe.